Wedstrijdverslag HV Zaanstreek HS1 – Van Tiel/Ventura HS1

Na een aantal tegenvallende resultaten, maar spel met stijgende lijn, kwam de thuiswedstrijd in de vertrouwde Zaanstad Zuid (wat langzaamaan toch wel als thuishal voelt) als geroepen.

De afgelopen week zijn de koppen van de heren en dames (coaches) bij elkaar gestoken en is de koers uitgesproken waar het team naartoe wil. De redactie kan natuurlijk niet uit de school klappen wat voor harde noten bij dit beraad gekraakt zijn, maar dat de verwachtingen naar elkaar uitgesproken zijn, moge duidelijk zijn. Betere focus, intensere trainingen en toch de lol behouden zijn punten die hier duidelijk naar voren kwamen.

Zaterdag 19 oktober stond de openingswedstrijd HV Zaanstreek HC1 – Westsite GC1 op het programma. De Heren 1 hadden zich voorgenomen om deze wedstrijd met zijn allen te bekijken en onze toekomstige teamgenoten aan te moedigen. Leuk om de jongens te zien spelen en bij vlagen zagen we een snel combinerend team dat mooie kansen wist te creëren. Tot over een paar jaartjes jongens, we kijken er naar uit.

Over jonge gasten gesproken, de tegenstander van vanavond Van Tiel/Ventura bleken allemaal jonge en fitte gasten te zijn. Ook wil ik hierbij even duidelijk maken naar iedereen, dat deze jongens NIET uit Tiel komen, maar uit Schiedam. Uit ervaring kan ik zeggen dat hier wat verwarring over was. Jonge honden als Daniël en Kevin halen bij ons ook het gemiddelde flink omlaag, maar het gat tussen beide ploegen qua leeftijd was aanzienlijk.

Bij de warming up was er weinig bijzonders behalve de rentree van Timo, dat na een tijdje blessureleed zijn terugkeer maakte. Hij leek erg blij dat hij weer terug is.

Met een volle tribune op deze bruisende zaterdagavond floot het scheidsrechterskoppel af voor het begin van de wedstrijd.

De thuisploeg gaf direct aan dat er weinig te halen viel in de Zaanstreek. Met een aantal breaks en snelle goals wist Zaanstreek de toon te zetten. Tel daarbij op dat de ploeg uit Schiedam (niet uit Tiel) zijn vizier nog op scherp moest stellen. Na de beginfase konden we een tussenstand van 5-1 opschrijven.

Heel even leken de bezoekers terug te komen, maar van 6-4 liep Zaanstreek uit tot 11-6. De thuisploeg speelde ontspannen, meerdere mooi uitgespeelde aanvallen en veel breaks. Maar ook een aantal breaks die hard op de lat belandde of waarbij onze eigen ploeggenoten een defensieve muur vormden bij de eigen aanval.

De eerste helft stond in het teken van veel goals aan beide kanten, deze eindigde dan ook in een tussenstand van 21-15. De tweede helft begon Zaanstreek sterk. Zo vlug als de breaks werden gelopen liep de stand uit naar 27-19. Deze stand zorgde ook voor een ontspannen houding en veel plezier. Zo ook bij het scheidsrechterskoppel van dienst, die zichtbaar genoten van de heerlijke draaibal van Jordy en andere mooie goals.

Zaanstreek bleef scoren en de ploeg uit Schiedam wist het net steeds moeilijker te vinden. De stand liep op naar 30-23, waarna de finale klap werd toegediend. Waar de tegenpartij nog 2 wist te scoren tijdens deze periode, wist Zaanstreek 11(!) keer te scoren en daarmee de magische 40 aan te tikken. Zoals de vaste supporter misschien wel weet, moet de doelpuntmaker van de 40ste een rondje trakteren, dus er heerste grote blijdschap op het veld.

Al met al een heerlijke wedstrijd die er voor heeft gezorgd dat er een kleine stijging op de ranglijst heeft plaatsgevonden en Zaanstreek op een 7e plek staat. Nu een weekje vrij en dan staat op 2 november US op het programma.